Sztuczna inteligencja: w Polsce brakuje klientów

Polskie młode firmy oferujące produkty i usługi z zakresu zaawansowanej analityki, data science, sztucznej inteligencji pracują głównie dla klientów zagranicznych. Na rodzimym rynku nie zauważają jeszcze dostatecznego zapotrzebowania na swoje rozwiązania. Dostrzegają jednak rysujące się powoli perspektywy rozwoju. To główne wnioski z panelu dyskusyjnego podczas „ML@Enterprise Forum 2018”.

Polskie firmy działające w obszarze analityki i sztucznej inteligencji oferują na tyle zaawansowane, ciekawe oraz użyteczne rozwiązania, że bez trudu znajdują na nie odbiorców i klientów na całym świecie. Uczestnicy dyskusji panelowej „Polski program rozwojowy sztucznej inteligencji – jak zrobić to mądrze?”, przeprowadzonej w ramach konferencji „ML@Enterprise. Machine learning, sztuczna inteligencja, zaawansowane technologie analityczne i data science w praktyce biznesowej”, przyznawali jednogłośnie, że głównym obszarem ich działalności biznesowej są rynki zagraniczne. Nie widzą jeszcze zbyt dużego zainteresowania swoją ofertą ze strony przedsiębiorstw działających na polskim rynku.

„Nie skupiamy się na polskim rynku, zaczynaliśmy od Niemiec. Działamy tam głównie w branży motoryzacyjnej i finansowej” – wyjaśnia dr Karol Przystalski, CTO w firmie Codete. Dla polskich firm robią głównie warsztaty i spotkania prezentujące techniki zaawansowanych analiz. Biorą udział w meetupach, gdzie uczą data scientistów.

Potrzebne jest inne podejście

Na pozyskiwaniu klientów zagranicznych skupia się również firma Sotrender. Swoje rozwiązania do optymalizacji i automatyzacji działań marketingowych może najłatwiej sprzedać poza granicami kraju. „W zakresie automatyzacji rynek marketingu w Polsce jest niewielki w porównaniu z rynkiem światowym” – tłumaczy dr Dominik Batorski, członek zarządu Sotrender i jednocześnie pracownik ICM Uniwersytetu Warszawskiego. Jego zdaniem, zdecydowana większość działających w naszym kraju firm ukierunkowana jest na klientów spoza Polski. W tej ocenie utwierdzają go spotkania z uczestnikami prowadzonego przez niego Meetupu Data Science Warsaw. To w dużej liczbie pracownicy takich właśnie przedsiębiorstw.

Czytaj więcej >>